New Layout New Hope

Wednesday, September 8, 2010

Jubah

Hari ini aku mahu membicarakan mengenai jubah yg dipakai oleh kaum lelaki ketika pergi ke masjid. Semalam aku pergi solat terawih di masjid di taman rumah cousin aku. Ketika aku sedang merapatkan saf2, aku tersentak melihat satu jemaah yg memakai jubah yg ade 'hood' di belakang.

Aku berasa hairan dan aku 'flashback' seketika. Aku teringat sewaktu aku solat terawih di masjid muadzam dulu, ade terlihat satu jemaah yg memakai jebis jubah yg sme. Aku tidak tahu sama ada itu fashion ataupn satu propaganda/bad influence kpd umat Islam.

Cuba lihat gmbar di bwh



Apakah persamaan antara kedua2 jubah ini?seakan-akan same, tol x?ade 'hood' sume.yg aku pelik nyer,baru skrng trend tu baru dibuat, dlu jubah mne ade 'hood'. Igt baju hujan ke?
Mentang2 zaman dh modern, so jubah pon kene ikut skali moden la?

And aku ade terbace satu hadis sahih yg menyebut:

        "Barang siapa yg menyerupai sesuatu kaum, maka mereka tergolong di dlm kaum tersebut"

lg satu aku tgk jubah yg kite akan pkai time graduasi tu pon seakan-akan same dgn jubah rahib di church. Mungkinkah itu juga slh satu propaganda mereka?Mungkin perkara kecik ini, ramai yg amik ringan,tp jika anda bace petikan hadis  di ats, mungkin anda akan rase betapa teliti nyer agama lain dlm menyesatkan kite.




So, BEWARE!

p/s: aku nk pkai ape ek time convocation nnti.aha.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meng-omen =)